لوگو اویلیکا

دانه کینوا چیست؟

7 دقیقه برای مطالعه
0 دیدگاه
Rate this post
خواص دانه کینوا

کینوا غله ای است که…

بخاطر دانه اش کشت میشود و اساسا دانه است که شبیه غلات آماده و مصرف میشود. درگذشته، کینوا محصول خیلی مهمی بود که آن را مادر همه ی غلات میخواندند و اعتقاد داشتند که مقدس است.

اما امروزه میتوانید دانه کینوا و محصولات تهیه شده از آن را در تمام دنیا در فروشگاه ها تهیه کنید. این دانه در میان افرادی که به تغذیه ی سالم اهمیت میدهند بسیار محبوب شده است چرا که از مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی تشکیل شده است.

دانه کینوا

انواع دانه کینوا:

  • کینوای سفید
  • کینوای قرمز
  • کینوای سیاه

فواید کینوا:

  1. سلامت گوارش خود را تقویت کنید.

اکثر مردم فیبر کافی را دریافت نمیکنند که هضمشا را روان نگه دارد. خوشبختانه دانه کینوا یک راه خوشمزه برای افزایش مصرف فیبر است و بیشتر در رژیم های غذایی میتواند به کاهش یبوست و نفخ کمک کند.

به طور متوسط، بزرگسالان باید روزانه 25 تا 35 گرم فیبر را دریافت کنند.

استفاده از کینوا به جای برنج سفید یا غلات فرآوری شده میتواند به شما کمک کند تا روده سالم تری داشته باشید.

  1. خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهید.

تحقیقات نشان داده افرادی که بیشترین مقدار فیبر را مصرف میکنند کمتر در معرض خطر ابتلا به روده بزرگ هستند. فیبر ضایعات غذایی را سریعتر از روده بزرگ عبور میدهد. سپس، مواد مضری که میتوانند منجر به آسیب سلولی شوند، فرصتی برای نفوذ ندارند.

  1. گرسنگی خود را کنترل کنید.

وقتی شما همیشه احساس گرسنگی میکنید، کاهش وزن سخت میشود. اما غذاهایی که دارای پروتئین و فیبر فراوان هستند هضم طولانی دارد تا احساس سیری بیشتری داشته باشید. لازم به ذکر است که دانه کینوا نه تنها سرشار از فیبر است، بلکه یک پروتئین کامل است.

آمینو اسیدها بلوک های سازنده پروتئین هستند که هر پروتئین هم حاوی 9 آمینو اسید ضروری است و برای همه چیز از عضله سازی گرفته تا حفظ سلامت سیستم ایمنی به آنها نیاز دارید.

کینوا جز معدود غذاهای گیاهی است که حاوی تمام 9 آمینو اسید است و یک گزینه عالی برای وگان ها و گیاهخواران است.

  1. کاهش خطر ابتلا به دیابت با دانه کینوا

کینوا منبع خوبی از منیزیم است و یک ماده معدنی مهم که بسیاری از مردم به اندازه کافی آن را دریافت نمیکنند. افرادی که مقادیر بیشتری منیزیم در رژیم غذایی خود دارند ممکن است کمتر در معرض ابتلا به دیابت باشند.

کینوا میتواند حتی قدرت مبارزه بیشتری با دیابت داشته باشد.مصرف بیشتر کینوا به کاهش خطر ابتلا به دیابت در افراد مسن را کاهش میدهد.

خوردن کینوا در ترکیب با میوه ها، سبزیجات و سایر غلات کامل ممکن است پیشگیری از دیابت کمک کند.

  1. دانه کینوا فیبر زیادی دارد

تحقیقات نشان میدهد در 100 گرم کینوا، حدود ۱۰ تا ۱۶ گرم و در هر پیمانه ۱۷ تا ۲۷ گرم فیبر وجود دارد. این مقدار تقریبا دوبرابر مقدار فیبر موجود در سایر غلات است. در مقایسه با کینوای خام، کینوای پخته‌شده فیبر خیلی کمتری دارد چون آب خیلی زیادی را به خود جذب می‌کند.

تحقیقات زیادی انجام شده‌اند که نشان می‌دهند فیبر محلول در کاهش قند خون و کاهش کلسترول مؤثر است و با ایجاد احساس سیری، منجر به کاهش وزن می‌شود.

دانه کینوا

  1. دانه کینوا گلوتن ندارد

رژیم بدون گلوتن می‌تواند سالم باشد، به شرط اینکه غذاهای مصرفی، به‌صورت طبیعی بدون گلوتن باشند. اگر از غذای بدون گلوتن و تصفیه‌شده با نشاسته استفاده کنیم، دچار مشکل می‌شویم. این‌ غذاها بهتر از غذاهای حاوی گلوتن نیستند، چون غذای مضر بدون گلوتن هنوز هم مضر است.

محققان، کینوا را ماده‌ی مناسبی در رژیم‌های بدون گلوتن می‌دانند، مخصوصا برای افرادی که نمی‌خواهند از موادی مانند نان و پاستا دست بردارند. تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از کینوا به‌جای غذاهای بدون گلوتن معمولی مانند سیب‌زمینی یا آرد ذرت و برنج تصفیه‌شده می‌تواند تا حد زیادی مقدار مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در رژیم غذایی را افزایش بدهد.

  1. پروتئین زیادی دارد

پروتئین از آمینواسید ساخته شده‌ است. برخی از آمینواسیدها اساسی هستند، یعنی بدن ما نمی‌تواند آنها را تولید کند و باید آنها را از رژیم غذایی خود بگیریم.

اگر غذای ما حاوی مقدار کافی از همه‌ی آمینواسید‌های اساسی باشد، آن غذا پروتئین «کامل» دارد. اما کینوا استثناست، چون همه‌ی آمینواسید‌های اساسی را در خود دارد. برای همین هم یکی از منابع عالی پروتئین محسوب می‌شود.

هر پیمانه از کینوا ۸ گرم پروتئین باکیفیت دارد. این ماده‌ی غذایی یکی از منابع عالی پروتئین گیاهی برای افراد دارای رژیم گیاهخواری و وِگان است.

  1. مواد معدنی مهمی مثل آهن و منیزیم دارد

رژیم‌های امروزی باعث شده‌اند بسیاری از مردم به کمبود ویتامین و مواد معدنی دچار شوند. این مسئله به‌خصوص برای برخی مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، روی و آهن (برای زنان) صدق می‌کند.

جالب است بدانید کینوا مقادیر زیادی از همه‌ی مواد معدنی، خصوصا منیزیم را داراست. یک پیمانه کینوا تقریبا ۳۰ درصد از میزان نیاز روزانه‌ی افراد را در خود دارد.

کینوا همچنین سرشار از اگزالات است که جذب کلسیم را کاهش می‌دهد و می‌تواند باعث تشکیل سنگ‌ کلیه در افراد مستعد شود.

  1. باعث تنظیم سوخت و ساز بدن میشود

با توجه به مقدار زیاد مواد مغذی مفیدی که کینوا دارد، طبیعی است که این ماده‌ی غذایی باعث تنظیم سوخت‌و‌ساز بدن هم بشود

در یکی از این تحقیقات که بر روی انسان‌ها انجام شد، از کینوا به‌جای نان‌ها و پاستای معمولی بدون گلوتن استفاده شد.

در این تحقیق، قندخون، انسولین و تری‌گلیسیرید تا حد زیادی کاهش پیدا کردند. در تحقیق دیگری که روی مو‌ش‌ها انجام شد، مشخص شد که اضافه کردن کینوا به رژیمی که فروکتوز بالایی دارد، باعث می‌شود تأثیرات منفی فروکتوز کاملا از بین بروند.

  1. آنتی اکسیدان زیادی دارد

آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند.

تحقیقی درمورد آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سه نوع غله، سه نوع شبه‌غله و دو نوع سبزیجات انجام و مشخص شد میزان آنتی‌اکسیدان موجود در کینوا، از همه‌ی آنها بیشتر است. دانه‌ها وقتی جوانه می‌زنند، آنتی‌اکسیدان‌شان بیشتر هم می‌شود.

  1. موجب کاهش وزن میشود

می‌دانیم برخی‌ غذاها ویژگی‌هایی دارند که در این فرایند به ما کمک می‌کنند. این غذاها یا ‌باعث افزایش سوخت‌و‌ساز بدن می‌شوند (موجب سوزاندن کالری‌ می‌شوند) یا منجر به کاهش اشتها می‌شوند (کالری دریافتی را کاهش می‌دهند). جالب است که کینوا این ویژگی را دارد.

کینوا پروتئین زیادی دارد که می‌تواند هم سوخت‌و‌ساز را افزایش بدهد و هم تا حد زیادی اشتها را کاهش بدهد. این ماده همچنین فیبر زیادی دارد که به ما احساس سیری می‌دهد و باعث می‌شود در کل کالری کمتری دریافت کنیم

  1. استفاده از دانه کینوا آسان است

این مورد تأثیری روی سلامتی ندارد، ولی خیلی مهم است. در واقع، استفاده از دانه کینوا خیلی آسان است؛ به علاوه خوشمزه‌ هم هست. برخی از انواع کینوا را باید بشوییم تا مواد سمی آن را از میان برداریم.

این مواد روی لایه‌ی بیرونی دانه هستند و طعم تلخی دارند. اما بعضی از مدل‌ها از قبل شسته‌ شده‌اند و نیازی به شست‌وشوی مجدد ندارند.

کینوا را میتوانید در بیشتر فروشگاه های موادغذایی سالم و سوپر مارکت ها تهیه کنید.

  1. دانه کینوا مغذی است

  • مواد مغذی ۱۸۵ گرم دانه کینوا (خام یا پخته)
  • پروتئین 8 گرم
  • فیبر 5 گرم
  • منگنز 85 درصد
  • منیزیم 30 درصد
  • فسفر 28 درصد
  • ویتامین ب 9 درصد
  • مس 18 درصد
  • آهن 15 درصد
  • زینک (روی) 13 درصد
  • پتاسیم 9 درصد
  • ویتامین های b1/ b2/ b6 تقریبا 10 درصد

دانه کینوا از نظر ژنتیکی دستکاری نشده است و به‌صورت طبیعی بدون گلوتن است. این غله را معمولا به‌صورت ارگانیک می‌کارند. کینوا واقعا غله نیست، ولی غذای غله‌ای کاملی محسوب می‌شود.

دانه کینوا، یک غله سرشار از پروتئین و مواد مغذی است که از محصولات بومی آند هستند. این دانه به دلیل قدرت جذب آب بالا، نشاط‌آوری و اثر سیرکولاتوری در بدن مورد توجه فراوانی قرار گرفته است. دانه کینوا حاوی فیبر، آهن، کلسیم، ویتامین‌های گروه B و آنتی اکسیدان‌های قوی است. همچنین، باعث تحریک سیستم ایمنی و حفظ سلامت قلب می‌شود.

در این مقاله به‌طور کامل با کینوا آشنا شدید. اکنون می‌دانید کینوا چیست و چه خواصی دارد. برای بهره‌‌مندی از این خواص بی‌نظیر سعی کنید کینوا را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

ثبت دیدگاه جدید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Select the fields to be shown. Others will be hidden. Drag and drop to rearrange the order.
  • Image
  • SKU
  • Rating
  • Price
  • Stock
  • Availability
  • Add to cart
  • Description
  • Content
  • Weight
  • Dimensions
  • Additional information
  • Attributes
  • Custom attributes
  • Custom fields
Click outside to hide the compare bar
Compare